Friday, September 11, 2009

pengalamanku I

Aku terbaca kat dalam blog sape tah tadi masa bloghopping.

Cerita pasal pengalaman dia bersama Customer Service Astro

Dan dari komen box pun..memacam yang keluar

Memegang jawatan Customer Service Officer untuk Astro selama 5 bulan

Buat aku senyum jer baca entry2 dari mana2 blog ttg org2 yang bekerja/menjawab soalan2 pelanggan Astro.

Dengan berjuta pelanggan, masa rehat sehari cuma 30 minit yang dibahagi 3 dan kena ikut turutan (nak kencing ke nak terber ker , nak solat ker..cuma itu peruntukannya)

Kalau tak nanti ganggu performance, call accuracy segala..makanya bonus pun sikit la nanti….tapi itulah tanggungjawab.

Bukti rakaman perbualan bersama customer? Memang sahih ada. Sebab banyak kes memerlukan fail2 ini di buka semula. Atau bila call accuracy bg CSO dipertikaikan…ala macam ko exam pastu tgk dapat markah sket..sure nk tanya kenapa.

Masalah hujan, entahlah..dari skrip yang diberi, signal siaran dihantar melalui satelit yg dinamakan MEASAT. Dan satelit tu jauhhhhh di luar lingkungan bumi… mungkin syed muzaffar pernah berselisih masa makan angin kat angkasa lepas hari tu.. makanya dgn cuaca kita yang selalaunya lembab, diliputi awan.. satelit tu tak sampai… ada banyak halangan nak sampai siaran tu.. jangan la gaduh..cam contoh cust yang aku attend :

Cust : apsal takde siaran kat rumah saya ni, saya kat Gombak

Aku : kawasan encik hujan ke?

Cust : a’ah la hujan, tapi apsal kat putrajya tu dapat

Aku ; putrajaya tak hujan kan encik

Cust : ala sengaja kan korang, mentang-mentang putrajya tu dekat dgn astro.. so org sana dapatla siaran

Aku : bukan encik macam ni sistemnya…….aku explain….

Cust : sudahla.. (tanak dengar aku cakap dah..)

Kelakar tau kekadang melayan customer ni..

Aku start keje bulan puasa, nak berbuka pun ikut turn… lepas jawab call off seminit lari amik air..letak tepi…dgr azan bukan boleh terus berbuka kekadang.. tgh online dgn cust…kalau cust baik dia akan kata minumla dulu..(sangat RARE ok) atau nasib x baik.. tgh azan dari tv cust tp ko tgh dimaki olehnya..atau kekadang gula2 je jd bhn buka..

Bila off day je la dpt melawat bazaar ramadhan nya..tapi masa bulan puasa gak la kami siPAKSA kerja lebih masa… COMPULSORY OT gara2 bil panggilan yang bertambah dan kekurangan staff..

Ada harinya aku akan lari..esok confirm dapat email suruh bagi sebab kenapa lari dari COMPULSORY OT. 5 jam yer OT tu kena buat.. makanya jam bekerja sehari aku adalah 13 jam dgn lunch break sejam yang ikut suka jer pukul baper dia nk bagi dan 30 minit dibahagi 3 itu sajer.. sambil bercakap tanpa henti 13 jam itu di bulan puasa… mencabar sunguh puasa 2007 aku tu..

Banyak betul pengalaman, manis, pahit, masam,masin…yang pahit la banyak…aku yakin lebih 80% call adalah maki hamun/ marah2… mana de sesaja call nk ucap tahniah.. rancangan ASTRO best hari ni..hahahhaha

Aku rasa nak tulis entry2 pasal customer2 yang aku handle masa jd CSO 5 bulan itu..dan hanya sekali jer aku dapat 100% accuracy.. hahaha

Panjang betulkan..tapi kalau aku tulis pengalaman kerja 5 bulan leh buat buku dah..

Maklumlah ni kan MALAYSIA…macam2 perangai yang ada.

1 comment:

Hidayat Master said...

untuk kerja yg kene layan makian orang ni..huhu
berapa gaji astro kasi?