Thursday, June 10, 2010

Lagenda Budak Setan



KECEWA SANGAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


semalam..menonton filem ni... sbb byk gila komen bercanggah..
sorang kata sedih leh nangis2... sorang kata tak best langsung... 2 komen berbeza bak langit dan bumi..
tapi kalau tanya aku... FILEM NI HAMPEH!!! MENGECEWAKAN!!!


mula-mula... aku adalah peminat novel Ahadiat Akashah..
bermula umur 13 tahun... ahadiat mmg hensem masa itu... novel2 dia sangat mempengaruhi aku...
simple, sempoi, targis, romantik, sedih, segalanya la..
aku ada hampir semua novel dia... simpan duit belanja semata nk beli novel2 dia..
dan novel BUDAK SETAN ni mmg la favourite..baca ulang2..
maka tidak hairanla aku meletakkan harapan yg amat tinggi terhadap filem ni..

TETAPI...
ayoooooo... takde words la nak describe..


TIDAK SAMPAI emosi2 yg sepatutnya sampai...
cameraman yg suka close up muka sampai semua pori pori nampak..
kekadang cam tengok video famili.. cam himpunan koleksi memori bersama..

lagu background.. soundtrack..adehla... balik2 lagu tu..balik2 lagu tu.. dah la suara tak sedap..jahanam..naik boring..memula oklah rasa sweet..lepas tu....takde maknanya sweet segala..

dan paling fail..minah yg bawak watak Emilia.. Ayu lepas buat plastik surgeri... serius aku rasa dia kaku kayu batu simen semuanya... muka keras kejung...
aku br nak feel2 ala cam dlm novel... (of course aku ingat part2 yg emosional dan romantik tu sume) takde maknanya yer...

baru ala2 nk feel..... terus aku rasa... BAK BALIK DUIT AKU!!!
si Emilia tu.. aku rasa dlm novel dah boleh buat org tau camne expression dia meruntun jiwa...konflik diri bila jumpa balik dgn Kasyah..
dia tu tak baca ke novel.. kata kelas bimbingan lakonan khas tuk filem ni dr Ogy Ahmad Daud..
takyah bimbingan if baca keseluruhan novel tu dah tau emosinya camne..

aku sangat bengang...
antara emosi EMILIA yg SANGAT fail

- waktu 1st time jumpa kasyah balik
- bila kasyah kata Emi cam ayu, perfume, suara, cara jalan
- bila Kasyah dapat tau yg EMI tu AYU...
- bila hilang ingatan, kasyah pujuk2 Ayu...

tolong...tolong... aku rasa shikin tu merosakkan filem ni!!!!!!!!!

dan watak2 tempelan kawan2 kasyah masa kat kolej... tak perlu!!! kalau dorang takleh nk lakonkan as macam clm novel n kalau tak pandai berlakon langsung..takyah la...

aku rasa watak sapi tu boleh je bg kat Zahiril Adzim tu ke mamat adnan sempit tu pun ok kot.... plus kalau takdepun tak payah kot..

dahla sangat slow citer ni sampai k fid baper kali tido tah..
aku plak dah tahap nak hentak2 kaki da dlm panggung..

dannnnnnnnnnnnnnnnnnn sekarang adalah musim cuti sekolah n sem break uni students..
makanya...ramai la kekanak tak cukup umur dlm panggung yg aku yakin dorang tak pernah pun baca novel tu..

plus if dorang baca sure kata boring..yelah setting dlm novel tu zaman 90's ..zaman mana ada internet, hp, astro bagai...



tolongla buat remake of this movie base on the book... PLEASE!!!
aku nk balik Klang selongkar balik novel2 nih...

watak Katerina oleh Fazura & watak Azmi oleh Que Haidar je aku leh terima..







*** universiti skang ni pensyarah dorang panggil CIKGU ke? sapelah yg buat skrip jahanam ni...siap cakap selamat pagi lagi tu..

*** kejap kata kelas petang ni... tapi masuk kelas ckp selamat pagi (scene cikgu loga pesan carik buku tuk kelas petang nanti..bila masuk kelas bebudak cakap "selamat pagi cikgu Loga")

*** Sapi (besfren kasyah) kata sbb jumpa budak pompuan tu pagi tadi ko dah camni... tetiba dia ulang balik.. sejak kes petang tadi ko camni.... HELLO!!! make up ur mind..pagi n petang pun tatau beza.... adeh...

*** Lisa Surihani tidak boleh pronounce R dgn betul dan sangat obvious dlm filem ini

*** tidak dinafikan chemistry antara Farid Kamil & Lisa Surihani agak ok..




















uwaaaaaaaaaaaaa entri panjang sbb gerammmmmm

1 comment:

Unknown said...

Time kasih sebab guna poster dari KISAHREMAJA.COM