Friday, October 3, 2008

satu hari di hari raya

ni citer 2 tahun lepas.... berhari raya di Hospital...
Hospital Banting tepatnya...





seperti biasa setiap tahun tanpa gagal... rumah nenek akan buat kenduri mlm raya..
kenduri org takbir dr rumah ke rumah..
biasanya rumah nenek rumah yg ke 3..
dan seperti biasa gak..aku akan sampai rumah nenek menjelang petang...
sama ada aku masih kerja di hari itu..atau aku kena buat keje kt rumah sendiri dulu..
atau aku kena naik bas rebut2 dgn bangla , indon, nepal ke banting..
tu kes ms belum ada kete..adik beradik 5 org mana cukup naik kete beb..
sebagai yg sulung aku bawak diri naik bas sesorang...baru feel balik kg...hehehe..





dijadikan cerita ..tahun 2006... masa tu aku x keje...tp sibuk kt rumah..
tlg masak2 kemas2 kt rumah mak..
dlm kul 2ptg... mak dpt call nenek masuk hospital... menjelang raya..(esok raya..)
bergegas tinggalkan rendang ketupat atas kuali...tutup2 apa yg patut..
rembat baju raya masuk beg plastik (yer beg plastik...) x sempat gosok..
kot2 la kena beraya terus x sempat balik..
bergegas la kami ke hospital banting...mak da meleleh air mata..





sampai je hospital...tu dia kat emergency...tempat menunggu tuh...
penuh pakcik makcik n sepupu2 aku..
yg tinggal kat rumah pak ngah aku sorang jaga rendang, ketupat atas dapur..
takleh masuk reramai...ikut turn...last2 dpt gak jumpa nenek aku dlm emergency room tuh..
paras gula naik mendadak..nenek pengsan dlm bilik air..
lama gak kitorang kt emergency tuh... siap buat lawak sesama sepupu...maklum jumpa setahun sekali...byk update...


hampeh betul kan cucu2 nenek aku nih..leh buat lawak n borak sakan kat luar..
dah tu x ingatlak pak ngah kat rumah sesorang..





lepas cam da stabil..kami yg cucu2 ni balik rumah tinggalla pakcik makcik kt spital..
kena teruskan sesi memasak n kemas rumah nenek..
kang mlm kenduri kang takde apa plak nk hidang..
Alhamdulillah....nenek leh kuar dlm kul 5pm..
masa tu memang all out la persediaan nk raya n kenduri...
bukan apa masa tu kot2 tu raya terakhir bersama nenek..


kenduri cam biasa..meriah...n hidang2 byk yg kosong..
maklum rumah ke3..perut dorang masih leh isi bebanyak..





dan seperti biasa...selepas rombongan ke rumah lain..
aku n sepupu2 terjah la dulang2 hidang yg terhidang tu..
makan2 gelak2...sambil tengok tv... pastu tersandar sebentar...
sblm sesi mengemas, basuh pinggan, sapu sampah..
biasanya rombongan dlm 50 org...penuhla rumah.. n penuhla pinggan mangkuk yg perlu dicuci..
seingat aku..seumur hidup aku...aku x pernah amik turn basuh pinggan!!!
hahahaha berjaya kan...sama ada aku akan jadi babysitter tuk sepupu2 yg kecik..
atau aku gulung tikar, sapu sampah....volunteer hantar hidang rumah jiran..


heheheheheheheheheh..





mlm tu jugakla..walau kenduri...adalah masa kami sume tayang baju raya..
baush pinggan sapu sampah segala berbaaju raya yg glamer yer..
mmg da tradisi dari kecik... dan biasanya lepas da kemas segala...
sesi main mercun n bunga api..dedulu meriah la..leh main mercun..
oh sebelum tu...famili aku belah mak mmg kecik jer..(walau ikut size badan xlah kecik pun)..
mmg rapat la..
dan 2006 semuanya balik rumah nenek..takde yg tinggal rasanya..





biasala bila round kg..dlm kul 1am gakla br habis segala rumah...
mak suh aku tinggal rumah nenek..kebiasaaannya aku sekeluarga akan balik mlm tu gak ke rumah kami....
bukan keluarga aku je...hampir seuma kecuali keluarga pak ngah...
sbb kami yg lain dok dekat2 je...pak ngah je dok penang..
kami bersalam-salaman mlm tu da akan hala ke rumah memasing..





tp mlm tu mak suh aku dok situ..
kot2 ada apa2 kt nenek kan...sbb dia nampak x sihat..
dlm kul 2 lebih gak baru tido...di ceruk dinding bilik..
ramai sgt mlm tu..
tetiba kul 5 aku dgr suara riuh...
aik selama nih kul 6 lebih br nk riuh..
aku bangun...


rupanya nenek sakit lagi...





aku da nangis masa ni tgk nenek sakit2 camtu..
dia cam sakit sangat..
siap bagi pesanan kat sume yg ada kt situ...badan nenek sejuk sangat..berpeluh2 plak tu..
aku mmg nangis tahap x ingat da..
especially bila nenek pesan kat sume org...
bila turn aku pun siap pesan memacam...sayu weh...kul 5am..
dia kata dia nk pegi da sangat..lagi la sume org sangat sedih..


nk hantar g spital dia tanak..dia kata dia mmg da nk pegi da..
call makcik2 aku..aku call mak aku...kelam kabut aku ckp masa tu suh mak aku balik..


"mak..balik sekarang....baliks ekarang jugak..." lebih kurang la ayat aku pagi subuh tuh..





x lama ucu aku sampai... dia pun da nangis2 nih..pastu aciklak...pastu paklong...last sekali mak aku...sbb famili aku kt klang..
pakcu n sepupu aku kaur dok carik kot2 ada klinik yg bukak nk bwk dtg rumah..


nenek tanak g spital...
kitorang kt rumah..da baca yassin..aku x sure aku baca betul ke tak..
x lama lepas tu da start azan subuh...pastu aku dgr bunyi takbir..tpkan org takbir lepas subuh ke? aku konpius...
masa tu la aku rasa amat sayu....amat sedih...





x lama lepas tu pakcu n sepupu aku balik..
dgn sorang doktor...MELAYU yer..
hensem lak tu..(hampeh kan..leh lagi..di saat kritikal..)
dgn rupa x siap aku kan..baju tido lagi nih..
dia pun cek nenek aku..dia kata nenek kena heart attack..kena hantar g spital..
dia ckp dgn nenek..kena g spital gak nih..
dia call ambulans..





dlm kul 7am..ambulans sampai...kt kaw kg..peapgi org keliling da bangun..
sayup dgr suara takbir... org ramai gak kecoh tgk ambulan di pagi syawal 1427 tu kat rumah nenek aku..
nenek dibawa ke spital..
makcik2 pakcik2 sume pegi..tinggal kami sepupu2 tuk uruskan rumah..





kami sume pun kemas2 rumah..
apa yg patut..hidang kuih raya..siapkan rumahseadanya jer..
pastu siapkan bekal tuk makcik pakcik yg ke hospital..
sambil tu sepupu yg g carik klnik tu pun bercerita..


dorang hampir putus asa sbb takde klinik 24jam yga da doktor..
pelik kan...kllinik 24jam tapi doktor takde..





masa dorang nk buat U turn nk balik...ternampak satu klinik ni..
masih bukak... Klinik Adib...
x sangka ada doktor kt situ..
dia pun sanggup dtg di pagi syawal...
yg dtg tu Dr Adib yg hensem...hehehe


bukan aku sorang je kata hensem...
hampir sume sepupu pompuan aku perasan dia hensem..
hensem...baik hati lak tuh..sempat lagikan kitorang nih...





dlm kul 930..aku bersiap2 dgn 2 org sepupu aku..
nk ke hospital..hantar bekal makan tuk makcik pakcik..
since dorang pun x bersiap ke spital kan..
aku amik turn dgn sorang sepupu aku nama linda..
jaga nenek...wad tu kosong sangat2..
nenek je yg ada..
kata nurse.. ramai mintak balik tuk raya..
jadinya wad itu kami yg punya..





aku dgn linda borak2 dgn nenek walau dia takleh borak..
pastu kebetulan depan katil nenek tu ada tv...nganga tgk tv1..
sbb x jumpa remote...n tv tu tergantung..camne nk manually tukar channel..
sehingga dlm kul3 turn sepupu lain plak...kitorang nk balik tido..yelah x tido kan..
pastu 630 aku g plak lagi ke spital...
masa nih penuh da wad..





satu kejadian...depan katil nenek dlm kul 330 ada sorang nenek ni masuk..
kena asma attack..
ms aku sampai kul 630..katil dia penuh dgn sanak saudara...cucu semua..
x sampai 15 min..aku dgr org nangis meraung...
neenk tu meninggal kul 645..


aku jadi amat sedih...
bukan aku jer..sume dlm wad tu...





nenek aku sempat beraya dgn kitorang tahun tu..
tapi 2007....nenek da takde..
dia pergi pada 30 ogos 2007..

Al Fatihah buat Allahyarham Ramlah bt Sagi





2 kali raya ni aku teringat jer peristiwa raya di hospital ni...

No comments: