Tuesday, March 24, 2009

JIRAN I

alkisah..
aku balik rumah hari khamis malam..
dalam pukul 1030 baru sampai rumah..
terperanjat aku...da ada khemah depan rumah..
aik..bukan ke majlis hari ahad..
apa halnya khamis da ada khemah...



masuk2 rumah..ermmm harusla rumah da clear..
barang2 da alih keluar..



jumpa mak aku..terus tanya..apsal khemah awal sangat tu...
"anak org sebelah nak tunang sabtu"


laaa.... tetiba jer..

mak aku pun cerita..
ayah aku g rumah dia menjemput..
nak bagitau nk pasang 2 khemah so kenala guna kaw depan rumah dia sikit..

tetiba dia kata..anak saya pun nak tunang.. hari sabtu..
dia kata dgn ayah " takpelah saya biarkan khemah sampai petang if nk guna"

terpaksala cancel khemah satu lagi..

FYI : org sebelah ni sombong nak mampus.. tak pernah bertegur sapa...mahupun dgn org2 setaman... pernah buat makan2.. siap ada khemah n catering..kami sebelah rumah pun dia x jemput..



Alkisah.. hari Sabtu..
khemah dia pasang pagi tu...
dalam tgh hari jiran2 aku datang....untuk rewang..

sume hairan dan sangat terkejut..kenapa rumah sebelah cam sibuk2 gak..ke kami tumpang rumah sebelah tuk masak2 (dorang masak depan rumah)



mak aku ckp la ..anak dia tunang petang nanti...
SEMUA cam... eh apsal tak jemput kita pun...mak aku cakap la..kami pun dia x jemput..



sedara mara aku yg dtg petang tu pun konpius2 sbb tetiba cam da ada ramai org makan2 kt khemah..hampir2 jer dorang masuk khemah tu...sib baik pandai nk call dulu tanya kenapa majlis tukar tarikh..



boleh yer..jiran2 lain lalu nk ke rumah aku (rumah aku paling tepi..jalan mati.. mmg kena lalu depan rumah dia) semua muka pelik... dia mmg x malu...tidak seorang pun org taman tu dijemput.. jgn harapkan setaman.. rumah bebetul sebelah pun dia x jemput..



if lah ayah aku x gi rumah dia menjemput sure tatau cerita anak dia pun nak tunang..



dijadikan cerita..kami semua sibuk buat persiapan nk masak2 tuk majlis adik aku..so tak kisah al dgn hal dia kan..



pagi ahad... khemah dia masih ada..
tetiba dalm kul 9am.. ayah aku kt luar susun2 meja n kerusi..
dgr dia buat panggila telefon depan rumah,..
"ha..bila nk tanggalkan khemah?..ohhh kejap lagi...cepat sikit yer.."

mak aihhh busuknya hati kau...
yelah khemah ruamh aku vogue kan...khemah ko setakat cam khemah hari sukan sekolah zaman dedulu..
kata kunun nk biarkan sampai petang if kitorang nk guna..
hish kami pun tak hingin!!!!



dalam kul 11am.. org2 surau dtg sbb ayah aku buat doa selamat dulu sblm majlis tunang..
masa tu mmg da ramai la sedara mara datang...penuh da dlm rumah n khemah...
alih2 dgr bunyik kete dia..sajer je press minyak kuat2.. nk kuar gak time tu..
sib la khemah mmg x masuk pun kaw dia...
maunya dia langgar



pastu dia balik x lama lepas tu..sebolehnya nk masukkan kete dlm rumah...
rumah ni bukanla rumah kampung ada kawasan... rumah taman... boleh tak consider letak kete jauh sikit ke...sementara majlis habis..



tgh2 imam baca doa.. leh plak alarm dia bunyi2...pastu dia x matikan plak...
adehla..mmg bodoh bangang maksimum la ..
selama 2 tahun dok situ x pernah lak kete dia buat hal kan..

bukan sekali alarm dia bunyi..
3 kali dalam jangka masa imam baca doa tu...
alarm yg amat panjang n bingit..



PEKAK kot.. ko tuh Islam...ayah aku da jemput da..kenduri doa selamat & majlis tunang..
tanak datang da la..
hormatla sikit..
hish..



yg penting majlis berjalan lancar..walau khemah x leh tampung tetamu...

Alhamdulillah ruang dlm rumah muat..
famili dia memahami...sabar menunggu giliran untuk makan...
ni pic khemah pada hari khamis...




No comments: