Tuesday, August 4, 2009

herba-herba tradisional

haha..apa merepek tetiba aku nak tulis pasal herba ni..
atau lebih kepada tumbuhan yang memang dari dulu kala zaman nenek moyang kita digunakan untuk merawat penyakit..

kes apa lagi kalau bukan sebab aku g beli jus kat salon zai ahad lepas la.salah satu jus tu nama dia jus tamusari.. dari dulu masa aku selalu pegi facial pun aku pernah beli jus ni..minum 3-4 hari pastu aku tanak minum dah.. masam kelat pahit sume ada....mana boleh minum beb.. tak lalu..

antara bahan-bahan yang digunakan untuk membuat jus tamusari ni akar cerita, buah delima, asam renda, bunga tanjung dan lain2 ektrak herba yang campur dengan kompisisi yang betul tuk menghasilkan jus tamusari...kang aku tulis semua plak kang ada yang campur sendiri plak kat rumah...

antara khasiat yang aku jumpa untuk 'akar cerita'

" boleh dijadikan ubat untuk darah tinggi, kencing manis, antiradang, antibakteria, antivirus, melegakan demam dan pencair kahak. Ia juga digunakan sebagai pelawas pembuangan air besar, menghapuskan cacing dalam sistem pencernaan dan mempercepatkan pembekuan darah"

untuk satu lagi jus aku beli tu nama jus nilamsani..antara bahan dalam dia nama 'gadis lompat'
heheh tatau la kenapa orang dedulu bagi nama tu kat pokok tu.. tak manis gadis lompat-lompat ni...

"Ia digunakan untuk merawat demam, sakit kepala dan meningkatkan tenaga batin ,terutamanya bagi wanita"


ni lah antara yang aku jumpa.. banyak lagi yang aku nak google..nantilah...

No comments: