Wednesday, April 1, 2009

ibu, emak, mama, umi

kalau da rindu tu..balik jer la...
hehehe..

ni sume gara2 mulut masin kak lin la ni..
suka kata aku anak manja..anak mak...

tak sampai 3 bulan aku dok menyewa kan...
dah sibuk2 asyik nak balik rumah jer..
homesick.. huahuahuahua...

tapi serius... sekiranya dlm hati terdetik rindu kat mak... balik la jumpa..
dan aku bukan jenis yang reti call rumah..
dedulu call rumah sbb nk mintak duit jer..

aku lebih suka balik rumah... walau lambat camne pun..
walau pasti kena bebel teruk pun.. aku akan balik..
hanya kerana aku rindu bebelan mak...

lagi2 sekarang ni yang tinggal kt rumah 2 orang adik lelaki aku..
sume anak perempuan mak da tinggal kat KL..
walau KL dgn Klang tu bukannya jauh sangat..

skang ni rutin aku if nak balik rumah mak..
kutip (errr...hehehe cam x sesuai perkataan ni..) amik adik2 aku..
kt HKL & Kg Baru..
pastu time balik KL pun sama la.. nak kena hantar dorang balik dulu..

camne citer ni leh timbul plak..
kes hari tu la.. aku cuti 4 hari sbb adik tunang..
da terbiasa kt rumah kan..pepagi jer ada org bebel kejut bangun pagi..
pastu aku sambung plak MC 2 hari...melepak di rumah..

harusla bermanja-manja dgn mak kan... (sila jgn jealous...hehehe)
inilah hasilnya khasiat susu ibu... (aku menyusu badan sampai umur 3 tahun)
bond antara ibu dan anak amat kuat... (teori yang aku tatau la kebenarannya)
ye kot...

aku akui aku takleh jauh2 dgn mak..
form 4... sekolah kat Penang...walau jauh naik bas berjam2 segala... aku tetap akan balik rumah sebulan sekali... or buat surat apply cuti... kekonon nak study kt rumah ..sampai ketua warden pernah call rumah suruh aku balik maktab....

lepas SPM..aku nekad nak sambung belajar kat tempat yang paling dekat dgn rumah.. tak susah nak balik.. tak makan masa berjam-jam... 1st choice aku UM..tp bila dpt result.. boleh tukar pilihan..aku rasa UM dekat sangat.. aku tukar UKM..

Matriks.. dapat kat Seremban... ni lagila kan.. dekat la gak..
hampir tetiap minggu mintak kebenaran balik rumah..

UKM... setiap jumaat pasti aku balik..lepas kelas.. hari isnin pepagi buta baru nak jejak UKM tu balik..
final sem final year.. berulang setiap hari dari Klang ke Bangi.. gigih betul...

kerja... tak pernah jauh pun..paling jauh KL..:)
dan bila aku tolong sepupu aku buka cawangan baru kedai dia kat Baling... 3 bulan kat sana tak balik2.... aku break down teruk..
sebenarnya masa tak sampai sebulan aku kat sana.. aku call mak aku nangis2.. sampai teresak-esak.. mak aku suh bertahan gak.. dan suara dia amat risau sbb sebelum tu aku dok asrama tak pernah sekali pun aku call rumah komplen nak balik..
aku bertahan 3 bulan sbb aku tanak mak aku risau..& aku x call rumah da lepas tu...tapi aku x serupa orang... sangat selekeh masa tu aku rasa.. if aku rasa nak bukak kedai dgn jeans & t shirt ( tak pro langsung...takde rupa usahawan) je..camtu la rupa aku..
dengan mata bengkak setiap hari ..alasan aku kt staff aku.. aku x biasa lagi tido kat kawasan baru.. so x cukup tido.. oleh kerana dah tak rupa aku sangat..sepupu aku perasan..dan dia suh aku balik... Baling bukan tempat aku...

balik menganga 4 bulan kt rumah... tp aku cam bahagia gak walau memacam yg jadi.. sbb mak aku ada...hehehe... terperuk kt rumah.. astro kena potong, kereta nak kena tarik, bank2 sibuk call setiap masa..kerja takde..saving habis... kawan2 hilang.... TAPI MAK ADA!!!


dedulu bila baca paper..esp pasal orang lari dari rumah... aku selalu pikir if aku nak lari...lari kemana... susah woo lari2 dari rumah nih..
aku pernah nak lari... masa umur 6 tahun kot.. amik beg plastik..isi bedak & sikat... lari belakang pintu jer...wahahahah..jauh betul kan aku lari... sbb masa tu aku pikir (wahh kekecik da leh pikir nih) susah woo nak mandi, nak siap pilih baju, nak ikat rambut cantik, nak makan kena suap sendiri (aku disuap mak setiap kali makan sampai aku darjah 5 rasanya)....

makin aku tulis pasal mak aku ni...makin aku rasa nak balik rumah..
lambat betul hari jumaat nih..
dah..dah..kena stop.

sesungguhnya AKU RINDU MAK AKU!!!



syurga di bawah tapak kaki ibu..

No comments: