Wednesday, April 15, 2009

sewa novel, komik dan seumpamanya

dulu...
satu ketika dulu..
aku ada bisnes...
walau bukan sepenuhnya milik aku..
tetapi aku yang wujudkan dari awal..
kiranya omputeh kata from scratch.. sampailah terpaksa tutup...
stok-stok semua masih ada dengan aku.. tak basi...dan takkan basi...

dulu..
aku sangat sayangkan kedai aku... iye..dia dlm bentuk kedai..
aku sangat sayang pelanggan-pelanggan aku yang tak mengira umur...
aku ada pelanggan tetap..pelanggan tak tetap... semua mereka comel-comel...

sekarang..
semua stok tu da penuh rumah..
taklah memenuhi ruang seluruh rumah..
tapi telah menempah satu ruang dalam rumah mak aku..
bila aku balik jer aku terpandang..
last-last aku terfikir...
kenapa aku tak bukak balik..
tetapi kali ini secara virtual...

yer.. pada masa ini semangat aku amat berkobar untuk memulakan kembali perniagaan aku tu..
iaitu bisnes sewa novel dan komik...
aku ada hampir kesemua novel terbitan Alaf21, Buku Prima dan Creative Enterprise..
tidak termasuk novel-novel terbitan syarikat lain..
komik pula.... errmm seingat aku hampir semua tajuk dari syarikat penerbitan Tora Aman, Comic House & err (aku lupa nama comp yg cetak komik Pedang Setiawan tu)... aku ada dlm simpanan aku..

apa yang perlu aku buat?
1. menyenaraikan semua tajuk yang aku ada (adeh..buat inventori & data entry ni leceh..)
2. marketing strategi..
3. memikirkan pulangan/ keuntungan..sape buat biz tanak untung kan..

tapikan..aku sangat sibuk nih..dgn hal2 majlis adik aku..
tapi lagi cepat lagi bagus..lg cepat dpt keuntungannya...

dlm kepala aku nk bagi sewa camni jer...
contoh : novel
* bayar harga novel + harga sewa
* bila pulang dapat harga novel tu semula
-konsep atas ni same jer memana kan..

begitu juga dgn komik..
aku rasa aku ada rare collection gak...hahaha perasan sungguh..

caranya ialah.. mestilah guna BLOG...
dan deliverynya plak... area ofis aku la...buat permulaan...jangan tamak haloba... tak baik...
hehehe..

YAKIN BOLEH ni...
BERSEMANGAT WAJA tak ingat nih..
WISH ME LUCK yer...


p/s : cam rasa dejavu plak..aku rasa pernah tulis dlm blog ni..malas nk bongkar...CB ni spoilkan mood aku...

3 comments:

blokdrive said...

jangan lupa satu novel ada orang pinjam tak pulang2 lagi.. Hehe...

arachnida said...

heheeh..yang tu kan...
kalau aku impose denda 20sen sehari pun kan.. lepas gak tambang gi balik keje nih... :D

Tinta si Little Daie said...

sALAM

bestnya wat biz sewa novel..leh share tips2 nya? http://arezie86.blogspot.com