Wednesday, June 10, 2009

kraf..kreatif?


skang aku tgh mabuk nak jahit beads kat baju plak..
gara-gara adik aku bawak balik buku panduan menajhit manik..
baju tunang dia dulu pun dia jahit sendiri manik2nya...

ok bercerita ttg kraf..
dari kecik2 aku mmg di dedahkan pada benda2 kreatif ni kot..
seawal umur 5-6 tahun aku selalu kena ikut mak aku..
yelah sape nk jaga aku n adik kat rumah if dia nak g memana
dia selalu g balairaya..
ada aktiviti KEMAS tuk wanita2..

antara yg aku ingat..buat bunga sabun, bunga roti, buat kapal layar dgn benang, buat jambangan bunga dari duit syiling...
aku n adik akan main2 kat bawah balairaya dgn anak2 orang lain la..

pastu mak aku mmg amik upah menjahit baju kurung..
makanya anak dia yg boring akan kutip perca kain n buat baju anak patung..
anak patung plastik yg besar tu...best woo...

lepas mak aku ni suka gak benda2 kreatif ni..
aku ingat lagi masa cuti sekolah darjah 2.. org sibuk holiday ke sana sini..
aku excited jahit alamak..aku lupa benda yg cantum2 pastu leh jadi cam selimut/alas meja...apa kenamanya...

sebelum tu masa aku tadika..aku suka sangat tgk mak aku menyulam..
yang tukang lukis designnya ayah aku..
pastu mak aku tekap atas kain...
dia guna "RAM" untuk tegangkan kain tu dan start menyulam..
aku ingat lagi.. kain warna merah dgn bunga warna putih..kecik2..

dan semua benda yang mak aku sulam tu sebenarnya..
sarung2 bantal tuk bakal adik aku masa tu..
dan rupanya.. sarung bantal aku n adik aku masa kitorang lahir pun mak aku sulam gak..
bezanya masa aku dia buat sulam tampal..
rasanya ada lagi mak aku simpan..nanti aku carik..

jadinya dr dok leka tengok..mak aku ajar aku meyulam..
sulam tangan yer.. dan hasilnya..
masa aku Form 1... subjek Kemahiran Hidup aku amik ERT - Ekonomi RumahTangga...
kena jahit lapik dulang..
dan aku aplikasikan skil meyulam...dan aku dapat A++ yer..
ada lagi mak aku guna lapik dulang aku tu sampai skang...

dan masa Form 1 gak aku da start diajar mengait...bukan mengait buah yer..
crochet kot nama dlm english nya
cuti sekolah aku kebanyakannya mengaplikasikan kemahiran2 ini...
selain petik buah koko, buah kopi, jemur koko, atau tunggu durian gugur..

masa lepas PMR... aku berjaya siapkan kaitan aku sebesar meja makan..
tapia dik aku masa tu form 1 dia pun siapkan gak lapik meja kopi..
best gila la masa ni.. walau banyak gila dugaan..asyik senget jer..

lepas SPM aku amik upah jahit leher baju menjelang raya...dan diteruskan hingga aku habis uni..
lepastu ..dah keje..aku sibuk gak nk buat benda2 camni..
aku pernah g kelas buat glass painting.. pastu belajar buat decoupage kt satu kedai kat Amcorp Mall..
aku beli barang2 glass painting beratus gak la...habis gelas, jag, balang kaca mak aku jadik mangsa aku menconteng..
aku beli brg2 decoupage.. pun habis balang2 kaca kat dapur mak aku..aku buat lekat2..
aku g kelas buat aksesori dr manik..
pegi kelas menjahit, kelas canting batik..
satu pun aku tak jadikan benda yg serius.. semua tu boleh buat duit kan...
pastu aku beli buku2 panduan...memacam la.. semua buku panduan ke arah kraf & kreativiti...

mak aku bebel2 gak..tapi dia bagi jer aku pegi / beli benda2 camni...
daripada aku buat benda bukan2 kan..
ha.. bab kek plak..aku beli brg2 nk hias kek..aku buat gak..tanpa kelas formal...hahaha sama je..bila aku bosan aku nk try benda baru...benda2 tu ada dalm almari..
wahahahaha...
seperti mak aku kata.. hangat-hangat tahi ayam..

tapi..semua skil tu aku masih ingat yer..tak hilang lagi..
kecuali buat ketupat bentuk kerbau yang arwah nenek aku ajar...
masa tu aku dah keje.. kepala otak ni banyak benda kot..tu yg jadi lupa..

makcik2 aku pun suka nak ajar aku benda2 camni..
sbb anak2 dorang tak ada passion cam aku..
anyam bunga dari tali rafia, buat kusyen yg ada gelembung2 tepinya, burung merak dari cawan kertas.. bunyik cam tipu kan takde bukti..
jap aku nk selongkar almari.. carik bhn bukti..
salah satunya gelas yg terpapar kat atas tu..

dan mlm tadi..
sambil membelek buku2 yanga dik aku bawak balik..
segala teknik sulaman yg dia ajar tu..
mak aku dah ajar aku dulu..
dia tunjuk step by step..dan jadikan buku..dan kaya!!!!
huhuhhhhhuhuh..

dan kata2 pendahuluan dalam buku tu...(serius aku suka baca semua benda yg bertulis, termasuk cetakan ke berapa..)
buat aku sedar...kena buat semua benda sesungguh hati kalau nak berjaya..
banyak jer cara untuk membuat duit kalau duduk dan fikir strateginya..
segala kemahiran..buat pameran dalam muzium otak jer buat apa kan..

aku kena fikirkan sesuatu...
hahahhah....hish si aswaniza ni baru nak start berfikir? pada usia hampir ke musim terbaru nih..
takpe..dari aku tak buat apa2 kan..
bergerak seinci lebih baik dari kaku tak bergerak langsung!!

hehehehe..

inilah saje motivasi kesedaran saya pada pagi ini..
semoga memberi sedikit manfaat pada para pembaca..
:D







No comments: